ĮGIMTOS VAIKO MOTYVACIJOS IŠSAUGOJIMAS M.MONTESSORI PEDAGOGIKOJE

Vaikai iš prigimties yra tyrinėtojai, ieškantys visos įmanomos informacijos apie juos supančią aplinką. Pažinimo patirtis vaikui kaupiasi  stebint aplinką, eksperimentuojant, bandant spręsti iškilusias problemas. Moksliniais tyrimais patvirtinta, kad norėdami suprasti dalyko esmę, vaikai patys turi tai patirti, išgyventi. Patirtis tampa prasminga, kai ji paremta asmeniniu patyrimu, todėl dar ankstyvoje vaikystėje vaikams turėtų būti sudaroma kuo daugiau galimybių įgyti įvairios patirties. 

Mūsų įstaigoje nuo 1992 metų ugdymo turinys įgyvendinamas vadovaujantis visuminio ir M.Montessori ugdymo nuostatomis. Nors šie ugdymo  modeliai turi skirtingų  akcentų,  bet juos  vienija bendras patirtinio ugdymo principas. Abu modeliai siekia sukurti mokymosi aplinką, kurioje vaikai ugdosi per praktinius veiksmus, realias patirtis ir aktyvų dalyvavimą. 

Per eilę metų įgijome nemažai patirties šioje srityje ir tai paskatino pasidalinti patirtimi parengiant kvalifikacinę programą ,,Patirtinio ugdymosi turinys M. Montessori ir visuminio ugdymo modeliuose“. Mūsų siekis  buvo dalintis sėkmės istorijomis kaip integruoti patirtinį ugdymąsi į kasdieninę veiklą,  plėtoti ugdymo turinio kūrimo ir įgyvendinimo kompetenciją patirtinio ugdymo srityje, taikant visuminio ir M.Montessori ugdymo modelius. 40 val. programa  apėmė mokytojų  teorinį ir praktinį mokymą/ąsi  bei  pedagoginės patirties sklaidą.

Lektorė  L.Prochorova, psichologė, pradinio ir ikimokyklinio ugdymo mokytoja,  AMI mokytoja    dalinosi teorine ir praktine   patirtimi  apie vaikų raidą  siejamą su  savarankiškumo siekiu, natūraliu smalsumu . Ypatingas dėmesys buvo skiriamas mokytojo vaidmeniui, kuris nėra tiesioginis žinių perteikėjas, bet veikiau padėjėjas, gidas ir palydovas, padedantis vaikams atrasti ir lavinti savo gebėjimus bei savarankiškumą. 

Seminaro klausytojai  stebėjo  Panevėžio lopšelio-darželio „Pušynėlis“ mokytojų metodininkių J.Pociuvienės, D. Kairienės, S.Čiarbienės ir vyresniosios mokytojos J. Gritėnienės veiklas, jas aptarė. Įstaigos mokytojai  dalinosi patirtimi kokie ugdymo metodai, būdai,  priemonės, naudojami patirtiniame ugdyme, kaip įrengiamos  vidaus ir lauko erdvės, kokios veiklos jose inspiruojamos.

                Perimant M. Montessori ugdymo  idėjas, lankytasi  Montesori  Akademijoje  Kaune, kur pasidalinti patirtimi pakvietė Montessori Akademijos direktorė  I. V. ir mokytoja R.J.  Lektorės  pristatė  klasių erdves, naudojamas montesorinės priemones, dalinosi patirtimi  kaip  vyksta veikla ir kaip ugdytiniai įgyja įvairios patirties aplinkoje įrengtoje pagal M.Montessori principus.

 Seminaro dalyviai lankėsi Panevėžio rajono Smilgių gimnazijos Ikimokykliniame  skyriuje kur buvo dalinamasi  patirtinio ugdymo turiniu  visuminio ugdymo   modelyje. Direktorė  A.  K. mokytojos N. S., D. M.  ir įstaigos bendruomenė  pristatė inovatyviai įrengtas grupes, jų įrangą.  Buvo stebimos grupinės ir individualios  patirtinės veiklos viduje ir lauko aikštelėse.

Programos metu buvo siekiama  skatinti pedagogų kūrybiškumą ir iniciatyvumą  praktiškai taikyti  patirtinio ugdymosi idėjas ugdymo procese, kuo plačiau apžvelgti patirtinio ugdymosi galimybes, seminaro klausytojams sudarytos sąlygos stebėti veiklas,  įgyti praktinių gebėjimų atliekant praktines užduotis naudojant  netradicines (montesorines) priemones. 

               Programos  aptarimui seminaro dalyviai susirinko  Panevėžio rajono Smilgių miestelio etnografinėje  sodyboje kur  prie arbatos puodelio buvo  pasidalinta įspūdžiais bei įžvalgomis  apie  M.Montessori  ir  visuminio ugdymo modelius. Kiekvienas jų turi savo stipriąsias puses, kurios gali būti pritaikomos  įvairiose ugdymo situacijose, ugdant savarankiškus, kūrybiškus ir sąmoningus vaikus. Patirtinis ugdymas tiek Montessori, tiek visuminio ugdymo modeliuose padeda vaikams įgyti ne tik žinių, bet ir praktinių įgūdžių, reikalingų visaverčiam gyvenimui. Akcentuota, kad vaiko ugdymosi  procese vienas pagrindinių vaidmenų tenka mokytojui, kurio pareiga  padėti  vaikui atrasti ir vystyti savo gebėjimus, užtikrinant, kad mokymosi procesas būtų kuo natūralesnis ir prasmingesnis.

                                                                         Jurgita Pociuvienė, Panevėžio lopšelio-darželio „Pušynėlis“ mokytoja metodininkė