ĮGIMTOS VAIKO MOTYVACIJOS IŠSAUGOJIMAS M.MONTESSORI PEDAGOGIKOJE
Vaikai iš prigimties yra tyrinėtojai, ieškantys visos įmanomos informacijos apie juos supančią aplinką. Pažinimo patirtis vaikui kaupiasi stebint aplinką, eksperimentuojant, bandant spręsti iškilusias problemas. Moksliniais tyrimais patvirtinta, kad norėdami suprasti dalyko esmę, vaikai patys turi tai patirti, išgyventi. Patirtis tampa prasminga, kai ji paremta asmeniniu patyrimu, todėl dar ankstyvoje vaikystėje vaikams turėtų būti sudaroma kuo daugiau galimybių įgyti įvairios patirties.
Mūsų įstaigoje nuo 1992 metų ugdymo turinys įgyvendinamas vadovaujantis visuminio ir M.Montessori ugdymo nuostatomis. Nors šie ugdymo modeliai turi skirtingų akcentų, bet juos vienija bendras patirtinio ugdymo principas. Abu modeliai siekia sukurti mokymosi aplinką, kurioje vaikai ugdosi per praktinius veiksmus, realias patirtis ir aktyvų dalyvavimą.
Per eilę metų įgijome nemažai patirties šioje srityje ir tai paskatino pasidalinti patirtimi parengiant kvalifikacinę programą ,,Patirtinio ugdymosi turinys M. Montessori ir visuminio ugdymo modeliuose“. Mūsų siekis buvo dalintis sėkmės istorijomis kaip integruoti patirtinį ugdymąsi į kasdieninę veiklą, plėtoti ugdymo turinio kūrimo ir įgyvendinimo kompetenciją patirtinio ugdymo srityje, taikant visuminio ir M.Montessori ugdymo modelius. 40 val. programa apėmė mokytojų teorinį ir praktinį mokymą/ąsi bei pedagoginės patirties sklaidą.
Lektorė L.Prochorova, psichologė, pradinio ir ikimokyklinio ugdymo mokytoja, AMI mokytoja dalinosi teorine ir praktine patirtimi apie vaikų raidą siejamą su savarankiškumo siekiu, natūraliu smalsumu . Ypatingas dėmesys buvo skiriamas mokytojo vaidmeniui, kuris nėra tiesioginis žinių perteikėjas, bet veikiau padėjėjas, gidas ir palydovas, padedantis vaikams atrasti ir lavinti savo gebėjimus bei savarankiškumą.
Seminaro klausytojai stebėjo Panevėžio lopšelio-darželio „Pušynėlis“ mokytojų metodininkių J.Pociuvienės, D. Kairienės, S.Čiarbienės ir vyresniosios mokytojos J. Gritėnienės veiklas, jas aptarė. Įstaigos mokytojai dalinosi patirtimi kokie ugdymo metodai, būdai, priemonės, naudojami patirtiniame ugdyme, kaip įrengiamos vidaus ir lauko erdvės, kokios veiklos jose inspiruojamos.
Perimant M. Montessori ugdymo idėjas, lankytasi Montesori Akademijoje Kaune, kur pasidalinti patirtimi pakvietė Montessori Akademijos direktorė I. V. ir mokytoja R.J. Lektorės pristatė klasių erdves, naudojamas montesorinės priemones, dalinosi patirtimi kaip vyksta veikla ir kaip ugdytiniai įgyja įvairios patirties aplinkoje įrengtoje pagal M.Montessori principus.
Seminaro dalyviai lankėsi Panevėžio rajono Smilgių gimnazijos Ikimokykliniame skyriuje kur buvo dalinamasi patirtinio ugdymo turiniu visuminio ugdymo modelyje. Direktorė A. K. mokytojos N. S., D. M. ir įstaigos bendruomenė pristatė inovatyviai įrengtas grupes, jų įrangą. Buvo stebimos grupinės ir individualios patirtinės veiklos viduje ir lauko aikštelėse.
Programos metu buvo siekiama skatinti pedagogų kūrybiškumą ir iniciatyvumą praktiškai taikyti patirtinio ugdymosi idėjas ugdymo procese, kuo plačiau apžvelgti patirtinio ugdymosi galimybes, seminaro klausytojams sudarytos sąlygos stebėti veiklas, įgyti praktinių gebėjimų atliekant praktines užduotis naudojant netradicines (montesorines) priemones.
Programos aptarimui seminaro dalyviai susirinko Panevėžio rajono Smilgių miestelio etnografinėje sodyboje kur prie arbatos puodelio buvo pasidalinta įspūdžiais bei įžvalgomis apie M.Montessori ir visuminio ugdymo modelius. Kiekvienas jų turi savo stipriąsias puses, kurios gali būti pritaikomos įvairiose ugdymo situacijose, ugdant savarankiškus, kūrybiškus ir sąmoningus vaikus. Patirtinis ugdymas tiek Montessori, tiek visuminio ugdymo modeliuose padeda vaikams įgyti ne tik žinių, bet ir praktinių įgūdžių, reikalingų visaverčiam gyvenimui. Akcentuota, kad vaiko ugdymosi procese vienas pagrindinių vaidmenų tenka mokytojui, kurio pareiga padėti vaikui atrasti ir vystyti savo gebėjimus, užtikrinant, kad mokymosi procesas būtų kuo natūralesnis ir prasmingesnis.
Jurgita Pociuvienė, Panevėžio lopšelio-darželio „Pušynėlis“ mokytoja metodininkė